Hulp bij materiaal lenen
Hier vind je alle informatie over hoe je materiaal kunt lenen, en terugbrengen.
Lenen & terugbrengen
Waarom kan ik niet lenen, verlengen of reserveren?
Momenteel wordt je bibliotheekpas geblokkeerd bij een openstaand bedrag van meer dan € 10,00. Je kunt dan niet meer lenen, verlengen of reserveren. Ook als een bedrag langer dan 8 weken openstaat, wordt je pas geblokkeerd. Na betaling is de pas weer actief. Mocht je niet kunnen lenen, verlengen of reserveren en is je saldo voldaan, informeer dan even bij de balie van je bibliotheek of via klantenservice@bplusc.nl.
Hoeveel mag ik lenen?
- Tot 18 jaar leen je maximaal 8 boeken met je bibliotheekabonnement. Vanaf 18 jaar is dit aantal 8 of 12, afhankelijk van jouw abonnementvorm.
- Je mag je boeken 4 weken houden voor je ze moet verlengen.
- Geleende materialen kun je 2 keer verlengen, tenzij ze gereserveerd zijn.
- Top-titels kunnen niet verlengd worden.
- Boeken kun je inleveren in al onze bibliotheekvestigingen, dit hoeft niet dezelfde locatie te zijn waar het boek geleend is.
Hoe lever ik het materiaal weer in?
Lever je geleende materialen zelf in via de zelfservicebalie in één van onze bibliotheeklocaties. Inleveren hoeft dus niet in dezelfde vestiging waar je het materiaal hebt geleend.
Het is bij een aantal locaties ook mogelijk om buiten openingstijden materialen in te leveren via de inleverbus aan de buitenzijde van de bibliotheek. Voor materialen die via de inleverbus zijn ingeleverd geldt de laatste openingsdag van de vestiging als inleverdatum.
Hoe voorkom ik dat ik te laat ben?
Via onze BplusC-app (Android / iOS) kun je gemakkelijk meldingen aanzetten voor je geleende boeken. Zo ontvang je tijdig een bericht over het aflopen van je uitleentermijn. Ook kan je de uitleentermijn van geleende boeken verlengen via je 'Mijn Bibliotheek' omgeving op www.bplusc.nl. Zo ben je nooit meer te laat met het inleveren van je boeken!
Is er een haal- en brengservice?
Zeker! Wij bieden de service: Bibliotheek aan huis. Hiermee kun je, wanneer het niet lukt om langs te komen in bibliotheek, alsnog een stapel boeken lenen. Onze vrijwilligers komen met een tas met nieuw leesvoer bij je langs.
Hoeveel weken leen ik boeken tijdens de zomervakantie?
Vanaf 1 juli 2024 start de vakantiestempel! Als lid van de bibliotheek leen je extra lang je boeken. Voor de meeste materialen zoals boeken, tijdschriften en dvd's geldt een leentermijn van 4 weken. Met de extra vakantieverlenging verandert de termijn naar 8 weken. Deze vakantiestempel geldt de hele maand juli. Per 1 augustus start de standaard uitleentermijn van 4 weken weer.
Verlengen
Hoe kan ik verlengen?
Boeken verleng je in de bibliotheek bij een self-service scherm, aan de balie, in onze BplusC-app (Android / iOS) of via je 'Mijn Bibliotheek' omgeving. Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag verder.
Betalen
Wat betaal ik als ik te laat ben?
Je betaalt een boete van €0,15 per dag op reguliere boeken die te laat zijn ingeleverd. Heb je een toptitel in huis en is de leentermijn verstreken? Op deze titels geldt een hogere boete van €0,75 per dag.
Momenteel wordt je bibliotheekpas geblokkeerd bij een openstaand bedrag van meer dan € 10,00. Je kunt dan niet meer lenen, verlengen of reserveren. Ook als een bedrag langer dan 8 weken openstaat, word je pas geblokkeerd. Na betaling is de pas weer actief.
Waar kan ik mijn openstaande bedragen betalen?
Onder openstaande bedragen verstaan we boetes, reserveringskosten, printjes en tasjes of overige kleine bedragen. Een openstaand bedrag kun je op meerdere manieren betalen:
- Betaalautomaat
In de bibliotheekvestigingen kun je tijdens openingstijden bij het betaalautomaat betalen. Je scant je bibliotheekpas bij de automaat en kunt het bedrag pinnen. - Balie
In de bibliotheekvestigingen kun je tijdens full-service uren bij de balie contant en met PIN betalen. - Website
Door in te loggen in de 'Mijn Bibliotheek' omgeving kun je het bedrag via iDeal betalen. Je gaat naar 'nog te betalen' en vinkt de bedragen aan die je wil voldoen. Bedragen die je niet wilt betalen vink je uit. In het overzicht worden ook (grotere) bedragen voor je lidmaatschap getoond. Deze kan je niet via iDeal betalen, hiervoor ontvang je een aparte factuur per e-mail of post.
Kan ik een openstaand bedrag voor een ander betalen?
Ja, dat kan! Je kunt gezinsleden of andere gebruikers toevoegen aan jouw account. Je logt in via 'Mijn Bibliotheek' en gaat naar 'Gerelateerde gebruikers'. Daar kan je nieuwe gebruiker(s) toevoegen.De nieuwe gebruiker moet nog wel toestemming geven, door zelf in te loggen en het verzoek goed te keuren. Ouders kunnen uiteraard zelf met het lenersnummer en wachtwoord van hun kind inloggen, om een dergelijk verzoek goed te keuren. Ouders kunnen hiermee in één oogopslag openstaande uitleningen en bedragen inzien en afhandelen. Ook voor o.a. mantelzorgers kan dit een uitkomst bieden.
Reserveren & aanvragen
Hoe reserveer ik een boek?
Boeken reserveren kan aan de balie in de bibliotheek, in onze BplusC-app of op onze website. Voor het reserveren van een boek betaal je €1,00. Je favoriete boek ligt 10 dagen voor je klaar op onze locatie. Toptitel-boeken kunnen helaas niet worden gereserveerd.
Hoe kan ik op titels zoeken?
Kijk op onze website in de online catalogus voor ons aanbod.
Verlies of beschadiging
Hoe vraag ik een nieuwe pas aan?
Het is helaas niet mogelijk om boeken te lenen zonder bibliotheekpas. Als je je pas bent verloren, kun je een nieuwe aanvragen bij de balie van de bibliotheek voor €4,50.