En de voorleeskampioenen van Leiden zijn geworden...

Terug naar Nieuws

Woensdag was het eindelijk zover. 18 kandidaten uit Leiden en Leiderdorp streden bij BplusC om de titel voorleeskampioen van Leiden! Na een spannende middag in de Qbus kon de jury de winnaar bekend maken. Nordin Guenoun (OBS Lorentz) en Zoha Ebrahimi (OBS Kwintijn) uit Leiden mogen zich voorleeskampioen noemen en zullen onze gemeente vertegenwoordigen tijdens de provinciale finale van de Nationale Voorleeswedstrijd.

Zoha las een fragment voor uit het boek ‘De zee kwam door de brievenbus’ van Selma Noort. De jury, onder leiding van bibliotheekmedewerker Menje Pasman, vond dat Zoha “inspireerde door de rust en kalmte die ze uitstraalde.” Maar tevens hield ze de spanning vast door op de juiste momenten versnellingen in haar stemgebruik te brengen. Nordin las voor uit ‘De kunstroof’ van Jochem van Berckum. Nordin “zat zo heerlijk relaxed in de voorleesstoel” en viel op door zijn heldere stem en expressieve mimiek, aldus de jury. 

Presentatie tijdens de middag was in handen van Panja Zwaan (Cultuurcoach bij BplusC). In de pauzes en tijdens het spannende juryberaad werden de kinderen bezig gehouden met taalworkshops door onze Nienke Floor. En ook de Leidse pers was van de partij. Centraal+, Sleutelstad & de Leidse Glibber deden vrolijk verslag!

Wij willen alle kandidaten hartelijk danken voor hun stoere voorleespresentatie! En Nordin en Zoha, namens BplusC van harte gefeliciteerd met jullie mooie titel en veel succes bij de volgende strijd! 

(Foto: Emile van Aelst)

De Nationale Voorleeswedstrijd

De Nationale Voorleeswedstrijd is de spannendste leesbevorderingscampagne voor groep 7 en 8. Kinderen nemen het tegen elkaar op in verschillende wedstrijdrondes. Kinderen leren hierbij veel van elkaar en het wedstrijdelement is heel aansprekend. De plezierige spanning én het enthousiasme van de supporters maken de wedstrijd onvergetelijk voor leerlingen. De Nationale Voorleeswedstrijd, een campagne van Stichting Lezen in samenwerking met de Bibliotheken, beoogt hiermee het (voor)leesplezier te stimuleren.